PROTOCOLLEN

De protocollen die binnen de Philadelphia worden gebruikt worden volgens een cyclus binnen de teams besprokken, zo kan er geevalueerd worden over de  protocollen. Dit om de kwaliteit binnen de instelling te verbeteren.


De protocollen binnen de Philadelphia zijn:
  • Jaarcyclus 2011
  • Gedragscode Philadephia

  • Protocol Baden en Douchen
  • Protocol Beheer Clientgelden
  • Protocol Clientendossier
  • Protocol Clientenvervoer
  • Protocol Decubitus
  • Protocol Elektronisch communicatieverkeer en computerfaciliteiten
  • Protocol Geneesmiddelen
  • Protocol Grensoverschrijdend gedrag
  • Protocol Hepatitis B
  • Protocol Huisregels
  • Protocol Hygiene en Preventie van infectieziekten
  • Protocol Keuzevrijheid & BOPZ
  • Protocol Klachtrechten Clienten
  • Protocol Klachtrechten Medewerkers
  • Protocol Legionellapreventie
  • Protocol Medezeggenschap
  • Protocol Nieuwe Medewerker
  • Protocol Ongewenste Gebeurtenissen
  • Protocol Ontruimingsplan
  • Protocol Overlijden van de client
  • Protocol Prikaccident
  • Protocol Privacy
  • Protocol Seksueel Misbruik
  • Protocol Stagiares en leerlingen
  • Protocol Veiligheid
  • Protocol Voedselveiligheid
  • Protocol Vrijwilligers
  • Protocol Wet BIG voorbehouden handelingen
  • Protocol Ziekteverzuim
Een aantal protocollen die van toepassing zijn voor mij zal ik hieronder samenvatten:


Gedragscode Philadelphia

Het succes van Philadelphia wordt vooral bepaald door het gedrag en de
houding van jou als medewerker. In deze gedragscode lees je wat wij verstaan onder respectvolle communicatie met en bejegening van cliënten, belangenbehartigers, externe relaties en elkaar.
Philadelphia is een toonaangevende zorgorganisatie in Nederland.We willen optimale ondersteuning en zorg leveren aan cliënten en we begrijpen dat duidelijk en respectvol met cliënten en elkaar communiceren erg belangrijk is.


Ieder van ons is hierbij verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. Dit betekent dat je altijd moet kunnen uitleggen waarom je op een bepaalde wijze hebt gehandeld of hebt gecommuniceerd.
Van jou verwachten we je dat je respectvol, professioneel, integer en duidelijk bent naar iedereen waar je in je werk mee te maken hebt.
Van cliënt tot leverancier. En van belangenbehartiger tot collega.Als we ons allemaal houden aan deze gedragscode blijft Philadelphia de organisatie waar mensen graag wonen en werken.

De top 12 gedragsregels:
1. Je spant je in om de dienstverlening aan cliënten te optimaliseren. (Klant)vriendelijkheid en professionaliteit zijn hierbij de centrale begrippen.
2. Je bent zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van je werk en je bent hier ook op aanspreekbaar.
3. Je gaat respectvol om met cliënten, ouders, belangenbehartigers, collega’s en relaties discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, pesten e.d. worden niet geaccepteerd.
4. Je spreekt anderen aan op ongewenst gedrag, in relatie tot het werk of de organisatie.
5. Je komt je afspraken na.
6. Je communiceert duidelijk over wat anderen wel en niet van je kunnen verwachten.
7. Je gaat zorgvuldig om met informatie die je vanuit je werk hoort en ziet (geheimhoudingsplicht).
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor jouw berichten op sociale media als Hyves,
Twitter en Facebook.
8. Je staat open voor feedback en verbetering.
9. Je gaat op verantwoorde wijze om met bedrijfsmiddelen en eigendommen van cliënten diefstal en bewuste beschadiging zijn niet acceptabel.
10. Je houdt de scheiding tussen werk en privé helder omgang met cliënten buiten werktijd bespreek je met je leidinggevende.
11. Je meldt schenkingen en cadeaus bij je leidinggevende schenkingen en cadeaus boven de € 75,weiger
je in beginsel.
12. Je brengt Philadelphia niet bewust schade toe of in diskrediet bij bijvoorbeeld externe relaties of de media.
De gedragscode is verplicht op grond van de Arbowet en verschillende CAO’s.



Protocol Baden en Douchen

 
De meest onveilige plek op een lokatie is de badkamer. Omdat de badkamer een gladde vloer heeft. Omdat niet alle clienten pijn en gevaar kunnen overzien. Maar vooral omdat er regelmatig geen of te weinig toezicht is op deze plek.
In dit protocol staat waar je op moet letten in de badkamer. Er staan ook een aantal tips in voor een veilige, schone en hygienische badbeurt.



Niet alle clienten hebben continu toezicht in de badkamer. Een deel van de clienten binnen de Philadelphia zijn prima in staat om zichzelf te wassen en af te drogen.
Maar er zijn ook clienten die dit niet zelf kunnen. De volgende clienten mogen NOOIT zonder tozicht baden en douchen:
  • Clienten die door hun verstandelijke beperking (in)direct toezicht nodig hebben.
  • Clienten die epileptisch zijn; pas als iemand minimaal twee jaar aanvalsvrij is, mag je in overleg met de client en/ of belangenbehartigerhet toezicht voor (let op) alleen hedt douchen heroverwegen.
  • Clienten die geen of slechte sta-, romp- en/of hoofdbalans en/ of mobiliteitsproblemen hebben.
Per client moet er minimaal een keer per jaar worden afgevraagd of het verantwoordelijk is of hij met of zonder toezicht kan baden of douchen, tenzij de vraag van de client anders is. Dit wordt gekoppeld aan het ondersteuningsplan. Er zijn hierin twee verschillende afspraakformulieren:
  • Formulier Afspraken Baden en Douchen: hierop geef je aan of de client wel of niet zelfstandig kan baden en douchen.
  • Het ondersteuningsplan: hierop zet je de afspraken over de hulpmiddelen en de vorm van toezicht. door de ondertekening geeft de client/ belangenbehartiger toestemming.
Badkraag 
Cliënten zonder of met een slechte hoofdbalans en cliënten met epilepsie moeten een badkraag dragen vanaf het moment dat zij in bad gaan tot het moment dat zij uit bad zijn. De badkraag wordt natuurlijk ook vastgelegd in het formulier Afspraken Baden en Douchen en op de Basiskaart.

Hoe voorkom je het grootste
badrisico verbranding?

Door altijd, maar dan ook altijd,
de watertemperatuur te controleren met je hand of elleboog.

top-4 wastips:

1. Voeg badschuim pas toe als de kraan uit is g als er teveel schuim is, kunnen jij en de cliënt moeilijk inschatten hoeveel water er in bad zit.
2. Was ogen van de buitenkant naar de neuskant.
3. Leg alle benodigdheden, zoals zeep, shampoo, luier, washandje en handboek binnen handbereik.
4. Zet alle obstakels, zoals krukjes en wasrekjes, opzij g je wilt niet weten hoeveel gebroken benen deze obstakels opleveren.
NB: gaat er toch nog iets mis, meld dit dan via het Meldloket in BeSmile.


Protocol geneesmiddelen

Het is in principe eenvoudig: de arts schrijft het recept voor, de apotheker levert het medicijn en de client is in principe verantwoordelijk voor beheer en inname. Maar in de praktijk is het lastiger. Bij elke client wordt binnen de Philadelphia bekeken wie er verantwoordelijk voor de medicatie. Dit varieert van volledige overname door de Philadelphia tot de afspraak dat de client zelf voor zijn medicatie zorgt. De afspraken hierover worden vast gelegd in het ondersteuningsplan.


De dagbesteding krijgt een week docette van de woonlocatie/ thuis met daarin de medicatie. Er moet duidelijk op papier staan welke medicatie, sterkte en tijden van inname. De dagbesteding is verantwoordelijk voor het toedienen en aftekenen. De locatiemanager legt afspraken vast over hoe de wijziging in medicatiegegevens worden overgedragen tussen medewerkers.
In het logeerhuis krijgen de clienten de medicatie van huis mee. De afspraken staan vast in het ondersteuningsplan. Ze hebben geen medicijnvoorraad en worden op gangbare wijze opgeborgen.
De ambulante client is zelf verantwoordelijk voor de medicatie.

Het medicatie proces is een belangrijke pijler voor kwaliteit. En een ruis in de communicatie ligt op de loer, doordat er zoveel mensen bij betrokken zijn.